[Relacja] KSIĄŻNICA BESKIDZKA

„Dni Społeczeństwa Informacyjnego”

Dzień drugi Dzień pierwszy
W dniach 29–30 września 2014 roku w Książnicy Beskidzkiej w Bielsku-Białej miała miejsce konferencja „Dni Społeczeństwa Informacyjnego”. W imprezie wzięli udział bibliotekarze
z bibliotek publicznych i szkolnych z regionu.
W pierwszym dniu konferencji „Usługi informacyjne w kontekście społeczeństwa opartego na wiedzy” wystąpiło trzech prelegentów. Byli to:
Krzysztof Kowalczyk, Książnica Beskidzka, Punkt Informacji Europejskiej Europe Direct – Bielsko-Biała którego wystąpienie „Sieci informacyjne UE w Polsce oraz ich obecność
w mediach społecznościowych” obejmowało zagadnienia związane z funkcjonowaniem
i zakresem świadczonych usług informacyjnych przez sieci informacji europejskiej oraz z ich obecnością w mediach społecznościowych ze szczególnym uwzględnieniem portalu społecznościowego Facebook.
Kolejnym z prelegentów był pan Jacek Królikowski reprezentujący Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. W ramach prelekcji „Strefy innowacji w bibliotekach” przedstawił projekt pod tym samym tytułem realizowany przez FRSI, którego celem jest wykorzystanie atutów bibliotek (tego, że cieszą się zaufaniem społecznym, ułatwiają dostęp do wiedzy i nowych technologii, są miejscem spotkań) w taki sposób, by ocenić , jak mogą one wspierać innowacyjność.
Wystąpienie trzeciego z prelegentów, pana Wojciecha Kowalewskiego z Uniwersytetu Jagiellońskiego, pod tytułem „Jak złowić czytelnika w sieci? – case study” miało na celu zaprezentowanie sposobu postrzegania informacji o zbiorach bibliotecznych w katalogach on-line, w odniesieniu do stworzonego przez nowoczesne portale księgarskie (np. empik) i czytelnicze modelu architektury informacyjnej. Prelekcja była próbą odpowiedzi na pytania: co należy zrobić, aby informacje o zasobach bibliotecznych były dostępne dla użytkownika w Internecie? Jak wyjść z informacją poza katalog internetowy? Czy rozwiązaniem może się stać społecznościowy katalog? Czy współczesne mechanizmy wyszukiwawcze w katalogach są jedynym i wystarczającym sposobem „zaproszenia” czytelnika do korzystania ze zbiorów biblioteki?
W drugim dniu konferencji jej uczestnicy wzięli udział w szkoleniu
„Obsługa klienta i świadczenie usług informacyjnych w instytucjach non-profit”,
którego tematem były zagadnienia związane z szeroko rozumianą obsługą klienta
w kontekście świadczenia usług informacyjnych.

Działanie zostało przeprowadzone w ramach realizowanego przez Książnicę Beskidzką
w Bielsku-Białej grantu Komisji Europejskiej na prowadzenie punktu informacji europejskiej Europe Direct.

 

Nadesłał: Wojciech Rosner, Książnica Beskidzka w Bielsku-Białej