Programowanie nie jest trudne
„Programowanie nie jest trudne” – pod takim hasłem Biblioteka Publiczna w Łazach wspólnie ze Szkołą Podstawową nr 3 w Łazach prowadzi cykl zajęć z programowania. Warsztaty praktyczne rozpoczęły się w listopadzie 2019 r. i są realizowane w klasach V-VIII, prowadzą je nauczyciel informatyki Danuta Gotfryd oraz pracownik biblioteki Aleksandra Gładki.
Uczestnicy warsztatów uczą się programować roboty Photon w oparciu o przygotowane dla poszczególnych grup wiekowych scenariusze edukacyjne Photon Edu.
Robot Photon jest bardzo pomocnym narzędziem w pracy z dziećmi. Nie tylko pozwala zachęcić dzieci do aktywnego uczestnictwa w prowadzonych zajęciach, ale także – poprzez zabawę – nauczyć je podstaw programowania, co jest przydatną umiejętnością w dzisiejszych czasach.
Dzieci uczą się kodowania na dwóch różnych poziomach dostosowanych do ich wieku oraz możliwości. Programują robota poprzez układanie instrukcji w oknach funkcji używając interfejsu Photon Badge lub poprzez nanoszenie na ekran bloczków instrukcji w interfejsie Photon Blocks. Dzieci poznały możliwości robota, bloczki odpowiedzialne za jego ruch, zmianę koloru podświetlenia oraz czujnik dźwięku i dotyku. Do wykonania bardziej złożonych zadań wykorzystano funkcję. Na każdego uczestnika zajęć czekało niemałe wyzwanie… Zaprogramowanie Photona w taki sposób, aby ten pokonał trasę według określonych wytycznych.
Młodzi adepci kodowania mieli możliwość zapoznania się również z grą Scottie Go! Dzieci pod okiem prowadzących układały kartonowe puzzle, za pośrednictwem aplikacji skanowały ułożony „kod” i obserwowały jego wykonanie na ekranie. Zajęcia uczą logicznego myślenia, rozwijają intuicję algorytmiczną, a także umiejętności współdziałania w grupie.
A więc czy programowanie jest czy nie jest trudne? Na pewno wymaga ogromnego zaangażowania i wytrwałości, a przede wszystkim trzeba to lubić.
Zajęcia realizowane są w ramach projektu Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy w Łazach „Kodowanie w bibliotece” będące częścią Programu Rozwoju Bibliotek 2017-2018, realizowanego ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.
Nadesłała: Aleksandra Gładki