[Relacja] BIBLIOTEKA PUBLICZNA MIASTA I GMINY W ŁAZACH

KODOWANIE NA DYWANIE

ROBOTWrzesień stał się w Bibliotece Publicznej Miasta i Gminy w Łazach czasem wirtualnego eksperymentu „Kodowanie na dywanie”. Tak nazwana została seria zajęć prowadzonych przez bibliotekarzy Aleksandrę Gładki i Małgorzatę Poskrobko w Publicznym Przedszkolu nr 1 im. Jana Brzechwy w Łazach oraz Oddziale Przedszkolnym przy Niepublicznej Szkole Podstawowej w Ciągowicach. W ich trakcie najmłodsi zapoznają się z podstawami programowania dzięki Photonom. Czym one są? Photony to interaktywne roboty edukacyjne, które prowadzone przy użyciu mobilnej aplikacji umożliwiają wprowadzenie dzieci w świat nowych technologii.

Wśród celów do zrealizowania podczas pierwszych spotkań najmłodszych z Photonami znalazły się m.in.: Wyrabianie zwinności i szybkości, rozwijanie umiejętności liczenia od 1 do 10, ćwiczenie koncentracji i uwagi na zadaniu. Podczas zajęć wprowadzających przedszkolaki uczyły się obsługi iPada – jego włączania, odnajdowania aplikacji sterującej robotami i zapoznawały się z interfejsem programu, aby móc bez przeszkód pracować z robotem. W ich ręce trafił list, z którego dowiedziały się nieco o białym interaktywnym przyjacielu, który przybył na zajęcia. Photon wyjaśnił w nim, że leciał z odległej galaktyki, a jego rakieta zderzyła się z asteroidą. W wyniku wypadku zaliczył twarde lądowanie i zapomniał o swoich zwyczajach. Poprosił dzieci, aby pomogły mu nauczyć się nowych umiejętności.

W tym momencie rozpoczęła się przedszkolna misja, której przyświeca jeden cel – rozwój podstawowych umiejętności naszych czasów, czyli ciekawe wkroczenie w wirtualny świat. Maluchy pod okiem prowadzących weszły na chwilę w role robotów, poznając prawą i lewą stronę, w ten sposób przygotowując się do pierwszych prób programowania ruchu Photona przy użyciu odpowiedniej aplikacji. Następnie ustawiły  roboty na macie i sprawdziły czy działania na tabletach przynoszą oczekiwany skutek – pokonywanie przez Photony odpowiednio wyznaczonej trasy. Kolejne próby doprowadziły do takiej wprawy, że dzieci odbyły prawdziwe wyścigi i wzięły udział w galaktycznym meczu piłki nożnej.

„Kodowanie na dywanie” to element projektu  „Kodowanie w bibliotece” będącego częścią Programu Rozwoju Bibliotek 2017-2018 realizowanego przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego.

Nadesłała: Bogusława Serzysko