obraz

[Relacja] GMINNA BIBLIOTEKA PUBLICZNA W PAWŁOWICACH. FILIA W PIELGRZYMOWICACH

„ŻYWE OBRAZY” W BIBLIOTECE

obrazW ramach projektu „Spotkania z emocjami – zabawy z elementami arteterapii ” w bibliotece publicznej w Pielgrzymowicach zrealizowano akcję „żywych obrazów”. Zabawa pod kierunkiem nauczycielki pani Marty Florkiewicz-Borkowskiej i bibliotekarza Anny Krypczyk, przy wsparciu wolontariuszek – uczennic z Publicznego Gimnazjum Nr 3 w Pielgrzymowicach (Natalii, Kasi, Brygidy, Dominiki, Kamili C. , Kamili M.), trwała dwa dni.

Pierwszy dzień przeznaczony był na zapoznanie się z materiałem malarskim, czyli obrazami, na których głównymi postaciami były dzieci. Zajęcia bogate były w różne aktywności ruchowe oraz prace grupowe. Wykorzystaliśmy również tablicę interaktywną, dzięki której uczniowie mogli zagrać w memory oraz ułożyć puzzle i odgadnąć ukryte w nich obrazy. Wszystkim działaniom towarzyszyły emocje, bo to one są przecież myślą przewodnią całego projektu. Dzieciaki wyrażały swoje przeżycia dotyczące poznawanych obrazów, ale także próbowały nazwać uczucia towarzyszące postaciom znajdujących się na obrazach. Zabawy ruchowe polegały na programowaniu offline.

dzieci

Dzieci poinstruowano, że są robotami, które muszą wykonywać aktywności zakodowane w obrazach. Było mnóstwo frajdy i ruchu. Aktywności w grupach przypadły do gustu wszystkim uczestnikom zajęć – ich zadaniem było zgadywanie, którego obrazu brakuje lub który zmienił swoje miejsce. Okazało się, że dzieci są bardzo spostrzegawcze i szybko zapamiętały tytuły kilkunastu dzieł.

obrazCelem kolejnego ćwiczenia było dopasowanie jak największej ilości charakterystycznych elementów do każdego z obrazów – jeśli jakiegoś szczegółu brakowało, dzieci z pomocą gimnazjalistek mogły je dorysować lub dopisać. W ten sposób łatwiej nam było zdecydować, kto wcieli się w które zdjęcie. Mali uczestnicy warsztatów z wyborem nie mieli żadnego problemu – od razu wiedzieli, który obraz jest dla nich.

obrazDrugi dzień poświęcono na tworzenie „żywych obrazów”. Staliśmy się na parę godzin aktorami, dekoratorami, fotografami, reżyserami. Dzieci podzielono na grupy, które co jakiś czas wymieniały się aktywnościami. Jeden zespół przez cały czas pracował nad żywymi obrazami, czyli pozowanie, charakteryzacja i dekoracje, aby jak najdokładniej odzwierciedlić wybrane obrazy podczas sesji fotograficznej. Kolejna grupa utrwalała w pamięci poznane dzieła przy pomocy interaktywnych ćwiczeń na tablicy. Reszta uczestników zabawy tworzyła niezbędne dekoracje.

obraz

W efekcie powstało mnóstwo zdjęć, z których wybrałyśmy te (naszym zdaniem) najlepsze. Zaangażowanie dzieci w pracę nad „żywymi obrazami” było niesamowite. Okazuje się, że wiedza przekazywana w trakcie zabawy przynosi mnóstwo frajdy, zarówno uczestnikom zajęć, jak i prowadzącym. Obrazy (na żywo) będzie można zobaczyć już wkrótce na wystawie w bibliotece.

obraz

obraz

Nadesłała: Marta Florkiewicz-Borkowska, nauczycielka w Publicznym Gimnazjum Nr 3 w Pielgrzymowicach;  Anna Krypczyk, bibliotekarz w GBP Filii w Pielgrzymowicach