[Zapowiedź] BIBLIOTEKA ŚLĄSKA W KATOWICACH

Zapisy na bezpłatne szkolenia dla bibliotekarzy

Biblioteka Śląska zaprasza pracowników bibliotek publicznych woj. śląskiego do udziału w bezpłatnych szkoleniach stacjonarnych pt. „Robotowa Akademia Kreatywnego Czytania”, które otrzymały dofinansowanie ze środków MKiDN w ramach programu Partnerstwo dla książki 2020.

W poprzednich latach instruktorzy Biblioteki Śląskiej prowadzili szkolenia z zakresu wykorzystania nowych technologii i kodowania z użyciem gry Scottie Go! i robotów Photon. Wielu Państwa pracowników uczestniczyło w tych spotkaniach i potem samodzielnie prowadzili zajęcia z kodowania offline, programowania Photonów czy wykorzystania ciekawych aplikacji na tabletach. W tym projekcie chcielibyśmy pójść o krok dalej w stronę nowych technologii i nauki podstaw programowania. Do współpracy przy realizacji projektu zaprosiliśmy jedne z najlepszych instytucji zajmujących się popularyzacją nauki w Polsce.

Jaka jest formuła projektu?

„Robotowa Akademia Kreatywnego Czytania” składa się z 3 części: szkoleniowej, działań praktycznych w bibliotekach oraz podsumowania.

Część szkoleniowa obejmuje warsztaty z zakresu: design thinkingu, drukowania 3D, programowania na poziomie podstawowym w językach Python i JavaScript, obsługi robota Photon na wyższym poziomie. Spotkania poprowadzą pracownicy naukowi Uniwersytetu Śląskiego wchodzący w skład zespołu UNIBOT UŚ.
Terminy: październik-listopad 2020

Działań praktycznych – po zakończonych szkoleniach każdy uczestnik przeprowadzi jedno spotkanie ze swoimi czytelnikami z wybranego tematu szkoleń. Mogą to być np. warsztaty z robotami Photon dla najmłodszych, drukowanie 3D z seniorami czy spotkanie online z programowania dla młodzieży. Pozwoli to na wykorzystanie zdobytej wiedzy w praktyce przy wsparciu prowadzących spotkania, instruktorów BŚ i innych uczestników.

W ramach tego projektu Biblioteka Śląska zakupi i udostępni bibliotece na czas przeprowadzenia spotkania wybrany zestaw sprzętów: 2 drukarki Creality Ender 3, 5 długopisów drukujących 3D wraz z filamentem, klocki Lego Mindstorm oraz roboty Photon. Jeśli zdecydują się Państwo na formę online to zapewnimy Państwu dostęp do platformy Zoom i wsparcie techniczne. Termin realizacji: listopad-grudzień 2020

Podsumowanie projektów – ostatnim punktem będzie seminarium online podsumowujące projekt. Uczestnicy będą mieć możliwość podzielenia się wrażeniami z realizacji spotkań i uczestnictwa w szkoleniach z innymi bibliotekarzami z woj. śląskiego. Termin realizacji: grudzień 2020

Jakich uczestników szukamy?

Bibliotekarzy, którzy zajmują się popularyzowaniem nowych technologii w bibliotece lub uczestniczyli w warsztatach z kodowania (np. projekt „Kodowanie w bibliotece”, „Latarnicy”). Mile widziane będzie doświadczenie w prowadzeniu zajęć z dziećmi, młodzieżą czy seniorami z użyciem nowych technologii.

Jeśli nie mają jeszcze Państwo doświadczenia, ale planują stworzenie pracowni multimedialnej i prowadzenie zajęć to proszę spróbować!

Co oferujemy?

Od października do grudnia zakwalifikowani bibliotekarze będą współpracować z ekspertami z popularyzacji nauki i programowania wśród dzieci i młodzieży. W czasie przygotowań do spotkania z czytelnikami będzie możliwość konsultacji z prowadzącymi.

Zdobyta wiedza pomoże uczestnikom opracować ofertę nowych spotkań/warsztatów z zakresu podstaw programowania. Zajęcia z wykorzystaniem robotów, programowania w Python i Javascript oraz druku 3D nie tylko będą atrakcyjniejsze i pomogą przyciągnąć młodzież do biblioteki, ale także dokształcić bibliotekarzy o nowe treści.

Rekrutacja do 12 października br. godz. 12:00

Zgłoszenia do projektu odbywają się przez elektroniczny arkusz zgłoszenia: https://forms.gle/1whzjKRjrySvBs2Y8

W arkuszu pytamy Państwa o doświadczenie i gotowość do prowadzenia spotkań. Na podstawie przesłanych odpowiedzi wybierzemy uczestników. Ze względu na nowe warunki organizacji warsztatów stacjonarnych musieliśmy ograniczyć liczbę uczestników do 10 osób. Zajęcia będą się odbywać zgodnie z obowiązującymi normami sanitarnymi.

Uwaga: można zapisywać się na jedno wybrane lub kilka warsztatów stacjonarnych.

Terminarz spotkań

Spotkanie I: „Design thinking dla bibliotekarza” odbędzie się już 14 października (środa) w godz. 9:00-15:00 w sali Benedyktynka Biblioteki Śląskiej (gmach główny BŚ plac Rady Europy 1). Prowadzącym będzie Łukasz Szczęsny ( trener, popularyzator nauki, współwłaściciel Tenki i Przewodniczący Rady Fundacji na rzecz Inteligentnego Rozwoju).

Tematy kolejnych warsztatów stacjonarnych to: Drukarka 3D w bibliotece, Lego Mindstorms w bibliotece, Programowanie Photona. O datach i godzinach kolejnych spotkań poinformujemy uczestników jak tylko będą znane dokładne informacje. Prowadzący jako nauczyciele akademiccy czekają na potwierdzenie planów zajęć.

Biblioteka Śląska nie pokrywa kosztów dojazdu na szkolenie.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.