[Relacja] KSIAŻNICA BESKIDZKA W BIELSKU-BIAŁEJ

27 maja 2022 roku w Książnicy Beskidzkiej odbyło się kolejne szkolenie
w ramach projektu Bo jak nie bibliotekarz, to kto?, który biblioteka realizuje w 2022 roku
w ramach programu „Partnerstwo dla książki 2022” dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Tym razem  bibliotekarze pracujący w Książnicy Beskidzkiej oraz gminnych bibliotekach publicznych powiatu bielskiego byli uczestnikami warsztatów Biblioteka na Instagramie – jakie zdjęcia wrzucać, kiedy publikować, zdobywanie followersów, budowanie relacji z młodym czytelnikiem.

Szkolenie poprowadził Łukasz Braun, specjalista z zakresu marketingu cyfrowego
i promocji wdrażania nowych technologii oraz narzędzi komunikacji w instytucjach kultury. Absolwent etnologii i antropologii kulturowej oraz Doktoranckich Studiów Nauk o Kulturze na Uniwersytecie Wrocławskim. Doświadczenie w sferze marketingu cyfrowego zdobył jako wieloletni szef działu PR i marketingu we wrocławskiej Hali Stulecia. Obecnie stuprocentowo zaangażowany w pracę na rzecz Good Books.

Podczas warsztatów uczestnikom pokazano w jaki sposób najefektywniej korzystać
z Instagrama, prowadząc profil instytucji kultury. W pierwszej kolejności został przedstawiony Instagram na tle innych, popularnych mediów społecznościowych – krótkie zestawienie danych statystycznych i rosnąca popularność IG w kontrze do pozostałych social media.

Szkolący się bibliotekarze zostali poprowadzeni przez wszystkie podstawowe etapy: począwszy od założenia profilu na IG (z położeniem akcentów na odpowiednie ustawienia profilowe) po umieszczanie postów, relacji oraz tworzenie rolek. W trakcie nauki praktycznej, oprócz podstawowych i najpopularniejszych narzędzi do obsługi Instagrama, zostały również pokazane bezpłatne aplikacje przydatne do tworzenia atrakcyjnych treści na profil (Canva, VN Video Editor Maker, Grid Maker). Podczas szkolenia prowadzący na bieżąco analizował przykłady dobrych i złych praktyk stosowanych przez biblioteki aktywne w mediach społecznościowych. Dzięki warsztatom bibliotekarze nauczyli się podstaw prowadzenia konta na Instagramie, jakie treści (i w jakiej formie) umieszczać na profilu, by były atrakcyjne dla potencjalnych followersów oraz wjaki sposób zbudować trwałe relacje z użytkownikami prowadzonego profilu.  Poznali również najnowsze trendy obowiązujące aktualnie w mediach społecznościowych.

Nadesłała: Książnica Beskidzka