[Relacja] KSIAŻNICA BESKIDZKA W BIELSKU-BIAŁEJ

„Bo jak nie bibliotekarz, to kto?”

„Bo jak nie bibliotekarz, to kto?” to cykl szkoleń realizowany w Książnicy Beskidzkiej w Bielsku-Białej od kwietnia bieżącego roku. Projekt został dofinansowany z środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu Partnerstwo dla książki. Dzięki jego realizacji bibliotekarze mogą zdobyć kolejne umiejętności w zakresie nowych technologii i form komunikacji z czytelnikiem. Szkolenia zostały podzielone na kilka grup tematycznych.

Pierwsze spotkanie w ramach cyklu BIBLIOTEKA(RZ) W SOCIAL MEDIACH dotyczyło obsługi newslettera. Warsztaty pt. „Biblioteczny newsletter jako najlepszy sposób komunikacji online z czytelnikami” przeprowadziła trenerka z firmy Good Books – Gabriela Kwarta.

Newsletter w bibliotece to jedno z najważniejszych narzędzi w pracy bibliotekarza,
a niekoniecznie często wykorzystywane do kontaktu z odbiorcami. Taka forma komunikacji posiada wiele zalet. Biblioteka może poinformować subskrybentów o swojej ofercie, wydarzeniach czy nowościach książkowych.

W trakcie szkolenia uczestnicy poznali programy mailingowe, dowiedzieli się, jak uruchomić w swojej bibliotece powyższą usługę, w jaki sposób wygląda obsługa i mechanizmy platform do wysyłki maili. Ponadto bibliotekarze, przechodząc do części praktycznej,  stworzyli listę kontaktów, a następnie opracowali formularz do umieszczenia go na stronie internetowej oraz wykonali swój pierwszy newsletter.Dzięki przetestowaniu narzędzia online, jakim jest newsletter, bibliotekarze poszerzyli swój wachlarz umiejętności, a biblioteka zyskała kolejną usługę do komunikacji z czytelnikiem. 

Szkolenie w Książnicy Beskidzkiej

Kolejnego dnia, 8 kwietnia 2022r., odbyło się kolejne spotkanie – „Bo jak nie bibliotekarz, to kto?”. Podczas warsztatów uczestnikom przybliżono sposoby zarządzania fanpagem instytucji. Poznali sposoby dotarcia do jak największego grona odbiorców oraz  metody wzbudzania ich zaangażowania poprzez publikację odpowiednich treści i wzbogacania ich
o oryginalne grafiki. Dodatkowo bibliotekarze nauczyli się analizować statystyki dostępne na Facebooku, służące do oceny skuteczności swoich działań. Prowadząca zaprezentowała uczestnikom najnowsze trendy w social mediach oraz podała przykłady cykli, które można prowadzić za pośrednictwem tego kanału.

Szkolenie w Książnicy Beskidzkiej

Gabriela Kwarta, pozytywistka z misją wdrażania biznesowych praktyk marketingu w sektorze kultury. Studiowała polonistykę na Uniwersytecie Wrocławskim i zarządzanie na Uniwersytecie Ekonomicznym. Przez 9 lat pracowała w Narodowym Forum Muzyki, w tym 4 lata na stanowisku koordynatora w Dziale Marketingu i Sprzedaży. Wykładała również „Promocję i marketing dóbr kultury” na Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Obecnie całym sercem oddaje się pracy w Good Books.

Nadesłała: Książnica Beskidzka w Bielsku-Białej