Emocjonalne potyczki z Aleksandrą Piotrowską
Jeżeli sądzisz, że da się stworzyć uniwersalną, skuteczną instrukcję obsługi dziecka, najpewniej trwasz w błędzie, ale zawsze warto doskonalić się w roli rodzica, wychowawcy czy pedagoga – to stwierdzenie z powodzeniem mogłoby być hasłem na start, jak i podsumowaniem rozważań, które miały miejsce w Miejskim Ośrodku Kultury w Łazach 25 września 2023 roku.
Tego dnia odbył się wykład „Emocjonalne potyczki” zorganizowany przez Bibliotekę Publiczną w Łazach w ramach zadania „Emocje mają moc – cykl edukacyjnych spotkań warsztatowych dla dzieci w wieku 4-6 lat i ich rodzin”. W jego trakcie doktor psychologii Aleksandra Piotrowska dzieliła się z uczestnikami cenną wiedzą o tym, jak budować w małych wielkich ludziach – przedszkolakach siłę, odwagę i wiarę w siebie. W trakcie moderowanego przez Gabrielę Kaczyńską spotkania uwypukliła szereg sytuacji, w których dorosły zadaje sobie pytanie: „Jak postępować, aby wychować szczęśliwego, mającego świadomość własnej wartości młodego człowieka?”. Okazało się, że w procesie wychowawczym kluczowe są: szacunek, rozmowa i świadomość mechanizmów odpowiadających za postępowanie dziecka.
Aleksandra Piotrowska podkreślała, że rozmowa ma ogromne znaczenie dla rozwoju dziecka, ale spełni jego oczekiwania i swoją rolę, gdy dorosły będzie traktował małego wielkiego człowieka z szacunkiem, jakim obdarza w rozmowie innych dorosłych oraz gdy przyjmie dziecięce problemy z cierpliwością i bez wrażenia marnowania czasu. Słowem – tematy zaprzątające myśli najmłodszych mają być traktowane z należytą starannością – bez pośpiechu i z uwzględnieniem ich wagi na poziomie kilkulatka, nie dojrzałego człowieka. Jeżeli dodatkowo będziemy wiedzieć jakie możliwości i ograniczenia wynikają z poziomu rozwoju, w którym właśnie jest dziecko i połączymy tę wiedzę z uważnością, mądrzej i skuteczniej będziemy mogli oddziaływać na dziecko.
Uczestnicy wykładu usłyszeli również o wahadle emocji i rozumu. Dowiedzieli się, że w najmłodszych latach życia prym wiodą reakcje emocjonalne i jak ważna jest dbałość o względną równowagę między emocjami i rozumem, do której dążymy, wzrastając.
Pani Aleksandra obaliła także mit bezstresowego wychowania jako najskuteczniejszej metody wychowawczej. Zwróciła też uwagę, że każdy może mieć własną opinię na dany temat, ale nie zawsze warto przyjmować ją bezkrytycznie i się nią przejmować. Strach przed tym co powiedzą inni nie może bowiem powodować braku konsekwencji i naginania stawianych granic, gdyż dziecko od najmłodszych lat buduje schematy zachowań, które pozwalają mu osiągnąć zamierzony przez siebie cel.
Rozmawiała z uczestnikami spotkania o tym jak ekrany władają światem najmłodszych i jak skutecznie temu przeciwdziałać. Poruszyła temat potrzeby adaptacyjnych pobytów w żłobku i niewykluczania rodzica z procesu przyzwyczajania do żłobkowej rzeczywistości. Dyskutowała również o słuchaniu i słyszeniu dzieci, o dostrzeganiu w nich równorzędnych partnerów rozmowy.
Dostrzegać, kochać, szanować, pozwalać być sobą, przytulać, być konsekwentnym i… czasem mieć coś w nosie – tylko tyle i aż tyle dobrze na początek zaoferować dziecku. Być rodzicem, pedagogiem, wychowawcą nie idealnym, ale wystarczająco dobrym. Uczyć się, ale nie w stresie i ciągłym poczuciu braku czasu. Czasem wrzucić swój telefon do koszyczka, do którego odkłada go nasza pociecha, poświęcić mu czas – tylko tyle i aż tyle – wystarczy 🙂
Nadesłała: Bogusława Serzysko, Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Łazy
„Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury”